ریست پرمیشن هاست سی پنل از ssh

ریست پرمیشن هاست سی پنل از ssh


گاهی وقت ها پیش آمده است که کاربرانتان برای شما تیکت ارسال میکنند تا سطح دسترسی هاستشان را بر روی پیشفرض قرار دهید. این اتفاقا به دلایل مختلفی میتواند رخ دهد و هر وبمستر و هر مدیر سروری حداقل یکبار نیاز به ریست پرمیشن هاست پیدا خواهد کرد.

اگر مشکلی در سطوح دسترسی هاست شما وجود داشته باشد و بر روی پرمیشن های اشتباهی ست شده باشد سایت شما با خطای ۵۰۰ مواجه خواهد شد .

در این پست می خواهیم برای شما نحوه تنظیم مجدد و ریست کردن پرمیشن ها از ssh را خدمت شما توضیح دهیم.

سطح دسترسی یا پرمیشن چیست ؟

در ابتدا بهتر است کمی اطلاعات در رابطه با پرمیشن ( permission  ) داشته باشیم. سطج دسترسی یا permission  درواقع میزان دسترسی کاربران و بازدیدکنندگان به فایل ها و فولدرهای داخل هاست می باشد. پرمیشن برای هر فایل و هر فولدری در هاست تنظیم می شود و مشخص کننده میزان سطح دسترسی کاربر به آن فایل و فولدرمی باشد.

سطح دسترسی یا پرمیشن را میتوان به عنوان یکی از اصول اولیه تامین امنیت وبسایت ها و فایل ها و دایرکتوری های داخل هاست نام برد.

ریست پسورد هاست از طریق SSH
ریست پسورد هاست از طریق SSH

نحوه ریست پرمیشن هاست سی پنل از ssh

برای شروع کار می بایست از کدهای زیر استفاده بفرمایید.بنابر این دستورات زیر را به ترتیب در ssh خود وارد کنید.

توضیحات هر کدام در زیر کد ها درج می شود .

cd /home/yourdomain/public_html/

در کد فوق بجای yourdomain میبایست یوزر دامنه کاربر یا خود را وارد کنید.

find . -type d -exec chmod 755 {} \;

با دستور تمام فولدر های شما به سطح دسترسی ۷۵۵ تغییر پیدا می کند.

find . -type f -exec chmod 644 {} \;

با دستور فوق هم تمام فایل های داخل این یوزر به سطح ۶۴۴ تغییر خواهند یافت.

دقت داشته باشید ممکن است نسبت به inodes یا نسبت به اطلاعات و فایل و فولدرهای داخل هاست ریست پرمیشن زمان بر باشد.

لذا هیچ عجله ای نکنیدو اجازه دهید سرور کار خود را به اتمام برساند.

انواع سطح دسترسی های مطمئن و ایمن

در این بخش سه سطح دسترسی ایمن و مطمئن را برای فایل ها و فولدر های روی هاست معرفی میکنیم. که میتوانید از این سه سطح به عنوان پرمیشن های ایمیل برروی فایل ها و فولدر ها استفاده کنید.

  • سطح دسترسی 755 : از این سطح دسترسی میتوانید برروی فولدر های داخل هاست استفاده کنید تا فایل ها و محتویات شما داخل این دایرکتوری ها برای عموم قابل استفاده باشد.
  • سطح دسترسی 644 : از این سطح دسترسی میتوانید برروی فایل ها در هاست استفاده کنید. با این سطح دسترسی تمامی فایل ها روی هاست برای کاربران سایت قابل مشاهده خواهند بود اما امکان ویرایش و تغییر فایل ها توسط کاربران وجود نخواهند داشت.
  • سطح دسترسی 400 : این سطح دسترسی مناسب برای فایل های بسیار مهم است. فایل های دارای این سطح دسترسی، تنها قابل ویرایش توسط مالک هاست و یا مدیر سرور است.

نکته مهم : به هیچ عنوان از سطح دسترسی 777 برای فایل ها و فولدر ها استفاده نکنید. فایل ها و فولدر های با این سطح دسترسی برای همه قابل دسترسی و ویرایش می باشد.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. درصورتی که سوالی در رابطه با این مقاله و نحوه ریست پرمیشن از طریق SSH داشتید میتوانید از بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.

5/5 - (9 امتیاز)

اسفندیار سلیمانیمشاهده نوشته ها

Avatar for اسفندیار سلیمانی

زندگی‌ مثل اسکرول ماوسه . هرچقدر هم گرون قیمت باشه بازم یه روزی خراب میشه . به یه شکل باور نکردنی ! پس تا هستیم قدر لحظاتمونو بدونیم و باور‌نکردنی زندگی کنیم.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *